En aquesta entrada em centraré en explicar
els factors implicats en el procés d'ensenyament- aprenentatge. Podem
trobar-nos amb els factors interpersonals e intrapersonals. En aquesta secció,
explicaré detalladament els factors interpersonals, ja que els intrapersonals
ja estan comentats en l'entrada anterior.
Entre els factors interpersonals, ens trobem amb les
expectatives del mestre, el context escolar, la personalitat del mestre, el rol,
l'eficàcia docent, l'estil d'ensenyament, la interacció alumne- alumne, la
pràctica educativa familiar i la disciplina al aula.
En relació a les expectatives del mestre, dir que com alumnes en
algun moment de la nostra educació hem dit que un professor ens havia
etiquetat, ja que ens havia classificat per algun motiu en concret.
Jussin ens parla de tres fases per classificar les expectatives
dels mestres: a la primera fase els mestres desenvolupen expectatives que han
rebut d'altres persones sobre el rendiments dels alumnes. En la segona fase hi
ha les actuacions que el mestre realitza a través de les expectatives que té
l'alumne. Un clar exemple es veu quan el mestre té unes expectatives més altes
sobre un nen, sempre ho té present, és el model a seguir per a la classe, el
alaga amb els resultats. En canvi als altres els està menyspreant fent aquestes
comparacions, perquè ells veuen que no arriben a ser igual que com el professor
vol. Finalment ens trobem amb la tercera fase, on són les actuacions que l'alumne
fa en relació a les expectatives que té el mestre. Una cosa fonamental per
treballar aquest aspecte és treballar les expectatives de manera individual
perquè millorin, reforçant els punts forts de cada nen.
Un exemple molt comú en els mestres és que a l'hora d'arribar un
mestre a un centre nou o amb un grup nou, demana informació sobre els alumnes
al mestre anterior i si aquest li proporciona la informació negativa, el mestre
es farà unes expectatives equivocades dels nens. No cal etiquetar mai i sempre
intentar parlar en positiu dels nens.
A continuació, explicaré un exemple personal sobre les
expectatives negatives que un professor va tenir cap a jo. Hi havia acabat 4 de
la ESO i en aquell moment em van quedar tres assignatures que al setembre recuperaria.
Passat tot l'estiu i arribats els exàmens de setembre, jo vaig anar amb el
temari ben sabut i vaig realitzar els exàmens amb tota la seguretat. A l'hora
de donar-nos els resultats, el professor tant a mi com als meus companys que
havíem aprovat, però havíem anat a setembre ens va posar un paper per als
nostres pares, on posava que hauríem de fer un mòdul mitjà i no fer batxiller
perquè no teníem el nivell. Només perquè havíem anat a setembre. En aquest
moment, si un fes cas al que els professors li diuen, s'enfonsaria i no
seguiria endavant.
En el meu lloc, no li vaig fer cas, ja que jo sabia perfectament
el que volia fer i era batxillerat. Dir que vaig fer batxillerat, selectivitat
que la vaig aprovar però no em va donar la nota per a la carrera que vaig
voler, després vaig fer el mòdul d'educació infantil i ara estic en segon any
de la carrera d'educació infantil. Moltes vegades m'he trobat al professor pel
carrer i quan em pregunta com em va li dic que molt bé y que vaig acabar
batxillerat, selectivitat, un mòdul superior d'educació infantil i ara estic a
segon de la carrera d’educació infantil. Aquest, és un exemple per comentar les
expectatives negatives que un professor pot tenir amb els alumnes, i a més
comentar, que es una cosa que pot influir negativament en els estudiants a
deixar els estudis, pensant que no serveixen.
En referència al context escolar, un altre dels aspectes de
vital importància, és un entorn que ha d'estar molt relacionat en la vida dels
petits per afavorir el desenvolupament integral dels petits. A més, cal una
bona coordinació entre l'equip educatiu, confiança entre els nens i entre els
grups de diferents edats.
La personalitat del mestre és un dels aspectes interpersonals
fonamentals a destacar. Cada mestre té la seva pròpia personalitat i la seva
manera de treballar, però no hem d'oblidar que han de tenir una base i saber
com han de fer-ho. Com a futura mestra, considero que cal separar les coses de
la vida personal i professional, és a dir, si un dia véns trist per algun motiu,
abans d'entrar a l'aula és millor respirar i oblidar-te del problema, ja que
els nens no tenen perquè notar res estrany.
Hem de treballar de manera individual les estratègies
d'aprenentatge per aplicar quan som docents, ja que ningú ens donarà les solucions
als problemes que ens puguin sorgir.
Secades, ens comenta que la personalitat del mestre s'agrupa en
dos extrems, els afectius - emocionals que són mestres empàtics, que treballen
la comprensió, estan predisposats a ajudar els nens i tenen en compte l'aspecte
emocional del desenvolupament del petit. I els intel·lectuals - directius que
són els mestres que tenen en compte els continguts escolars, el programa a
seguir i els recursos didàctics. Personalment, com a futura docent, m'agradaria
formar part dels dos extrems, ja que considero fonamental tenir en compte els
continguts escolars a treballar, però sense oblidar els aspectes emocionals que
és el primer que ha d'existir en l'educació dels nens.
Una altra de les coses a destacar és l'eficàcia del mestre. Els
docents han de tenir clar les coses que faran en el seu treball i de quina
manera. Per ser un bon mestre s'ha de tenir motivació, vocació, interès i
il·lusió a l'hora de realitzar el treball, ja que són un model a seguir per als
nens.
És per això que l'empatia és un aspecte fonamental a tenir
present. No només s'ha de tenir empatia cap als infants, sinó que també hem de
tenir empatia cap a les famílies i els altres professionals. L'empatia ens
ajuda a conèixer l'estat en què es troba el petit i la seva família, ja que pot
ser que estigui passant per un moment dolent en la seva vida.
El treball en equip és fonamental perquè hi hagi una bona qualitat
escolar. El fet que hi hagi molts professors a l'escola, no facilita el treball
en equip, és millor que hi hagi pocs.
El treball amb les famílies és de vital importància dins de l'escola,
hem d'escoltar als familiars i mostrar seguretat i confiança. Per això, és
necessari comunicar el que es fa a l'escola i disposar d'uns dies per poder
parlar amb ells i explicar-li l’evolució dels petits. A més, de donar-li pautes
perquè participin en l'educació dels seus fills. Com docents, s'ha de tenir un
sentiment de formar part de l'escola, perquè això et farà que gaudeixis amb la
teva feina, vivint les experiències que l'escola et proporciona.
El rol del mestre és una cosa que ha anat canviant al llarg del temps.
Hem d’establir un rol que ens faci veure que som els professionals en
l'educació. Un exemple es veu quan un professor vol anar d'amic amb els alumnes
i no ha de ser així perquè sinó després els alumnes no es prenen les coses
seriosament. Un mestre ha de ser un mestre i no un amic, es pot mostrar més
proper però ha d'establir el rol del mestre. Aquest aspecte també el podem
veure en la vida diària, els nostres pares són els nostres pares i no els
nostres amics, és a dir, als nostres pares els podem parlar d'una forma, però
no de la mateixa manera que li podem parlar als nostres amics.
A continuació, em centraré en explicar els diferents estils
d'ensenyament dels mestres. Ens trobem amb diversos estudis sobre els estils
d'aprenentatge com són els estudis de Lewin i Lippit, els estudis de Flanders,
de Bennet i els estudis de Rosenshine i Stevens.
En els estudis de Lewin i Lippit, existeixen diversos tipus de rol que
són el autoritari, democràtic o laissez-faire. Jo personalment, em declino més
pel líder democràtic, ja que valora el que van fent els petits, quan el treball
no funciona intenta que el grup busqui solucions amb estratègies que
proporciona i deixa que siguin ells mateixos que resolguin els seus conflictes,
actuant ell com guia.
En els estudis de Flanders i Bennet, parlen dels resultats positius que
s'obtenien quan el mestre afavoria la iniciativa dels alumnes.
En els estudis de Bennet, hi havia els progressistes - liberals que
valoraven quin tipus de motivació afavoria, els agrupaments que feien, com
controlaven les classes i com deixaven triar als nens la seva feina. I els
tradicionals - formals on l'elecció dels treballs dels alumnes era mínima, els
agrupaments fixos i estaven més preocupats pel control que pel rendiment.
Personalment considero que el millor grup són els progressistes -liberals, ja
que tenen en compte les motivacions i el rendiment dels petits.
Esmentar els estudis de Rosenshine i Stevens, on basen les correlacions
en 6 àmbits d'instruccions del mestre. Revisen el treball assignat, miren com
presentar els nous continguts, veuen com supervisa el mestre la pràctica de
l'alumne, observen com fa el mestre les correccions i retroalimentacions dels
petits i finalment potencien la pràctica independent dels alumnes.
Un altre dels aspectes fonamentals és la interacció entre alumne-alumne.
Cal aquest aspecte perquè es dugui a terme un bon procés de socialització entre
els petits. Amb aquestes experiències els petits adquireixen una sèrie de
competències i habilitats socials que els ajudaran per a la resta de la seva
vida.
Una cosa fonamental a part de l'àmbit educatiu, és la pràctica educativa
per part de la família. Cal que les famílies participin en l'educació dels
petits, per això des de l'escola hem de fer partícips a totes les famílies en
l'educació. Perquè les famílies puguin participar en les activitats de
l'escola, cal tenir en compte l'horari laboral dels pares i fer activitats on
poden acudir tots els pares, és a dir, si s'han de fer al matí o tarda. La
relació entre la família i l'escola també és important. Des de l'escola s'ha de
deixar les portes obertes perquè la família vegin el que fan els petits en tot
moment, i cada mestre ha d'informar a les famílies sobre les evolucions i
dificultats dels petits.
Per finalitzar amb l'entrada, m'agradaria comentar la disciplina a
l'aula. Hem de tenir en compte els valors com són la participació, diàleg,
consens i el respecte cap als petits.
A continuació, m'agradaria mostrar un vídeo que presenta una proposta
per aconseguir la disciplina a l'aula, on reflecteix 10 condicions necessàries
per assolir-les, que si com a docent les apliques en el treball, podràs arribar
a la meta que et proposes. Esper que us agradi!
No hay comentarios:
Publicar un comentario