En
aquesta entrada em centraré en explicar l'obra de Marius Serra
anomenada "Quiet". Ho faré des d'un àmbit inclusiu,
l'escola i la societat, ja que em sembla un tema de vital importància
que cal destacar. Em centraré en explicar les vivències que té la
família del Lluís i les seves pròpies vivències al respecte de la
discapacitat que té. A més, faré comparacions en relació al que
hem estudiat en l'assignatura educació inclusiva. Finalment,
detallaré que sentiments m'ha transmès aquest llibre al llegir-lo i
els coneixements o idees que he après al llarg de la lectura. Per
començar m'agradaria fer un resum general del llibre de Quiet.
El
llibre Quiet és una novel·la real que ens relata una història d'un
nen anomenat Lluís Serra Pablo, amb 7 anys que té un 85% de
minusvalidesa. Té encefalopatia. L'autor del llibre Quiet escriu com
un quadern de bitàcola on va posant per dies el que va succeint com
si fos un diari personal del que va realitzant el seu fill. Explica
de la manera més normal possible com és el dia a dia d'una família
que té un nen amb discapacitat i del tipus de necessitats especials
que presenta.
Lluís
té una paràlisi cerebral que fa que no es pugui moure, ni parlar,
però mitjançant els senyals que proporciona se l'entén a la
perfecció el que desitja transmetre. En el llibre es parla molt dels
llullus que l'autor del llibre l'utilitza per designar totes les
persones que tenen alguna necessitat especial. En el llibre apareix
la invisibilitat que demostren cap al Lluís i les seves necessitats.
A
continuació, compararé el que surt al llibre amb conceptes del
temari estudiat. Dir que per a mi la normalització és el
reconeixement dels mateixos drets per a totes les persones, tinguin o
no discapacitat. Sempre tenint en compte les necessitats individuals
que presenten, i adaptant els drets a les seves circumstàncies. En
el llibre ens hem de plantejar si el Lluís gaudeix dels serveis i
possibilitats. Per fer una comparació del concepte de normalització
que surt al llibre, partiré per explicar els principis de
sectorització, integració i individualització.
El
primer principi que esmentaré és el de sectorització. Entenem per
sectorització l'aplicació de la normalització en l'entorn on
resideixen les persones amb discapacitat mitjançant l'adaptació de
diversos serveis. En el llibre el podem veure reflectit, quan ens
reflecteixen que per entrar a les atraccions porten una targeta VIP
que facilita l'entrada al parc sense haver de fer cua.
Un
altre exemple que on podem veure reflectit la sectorització és quan
parla de que l'autobús passa cada matí per recollir a Lluis a la
porta del seu cada i portar-lo a l'escola. Aquest exemple ho tinc
molt identificat, ja que on jo visc, això succeeix de la mateixa
manera però en lloc de ser un autobús és un cotxe especial que
porta a les persones amb discapacitat a la feina o al lloc on
estudien.
El
segon principi que ens trobem és el d'integració. Hem de distingir
entre integració física, funcional, social i institucional. La
integració física tracta de reduir les barreres arquitectòniques
entre els discapacitats i els que no tenen discapacitat. Un clar
exemple d'aquest tipus d'integració en el llibre seria el fet de
passar a recollir a Lluís amb l'autobús, el fet de no fer cua a les
atraccions del parc i el poder viatjar amb Lluís a tot arreu.
És
fonamental que encara Lluís té alguna discapacitat, els pares no es
frenin a l'hora de descobrir el món en família. Finalment i per
acabar amb la integració física, dir que em sembla increïble el
fet que en tot moment que Lluís i la seva família vagin a un lloc,
hi hagi un responsable que els ajudi per pujar-lo o baixar-lo.
La
integració funcional es basa en la utilització dels recursos per
part de tots els membres de la societat. Un clar exemple que es
reflecteix en el llibre i en la vida diària, és el fet de com
ajuden a una dona d'avançada edat a entrar als determinats llocs. En
el meu lloc, quan em trobo en un pas de vianant i veig una persona
d'avançada edat que vol passar, m'aturo i li ajudo a creuar. Un
exemple on no es dóna la integració funcional, ho veig reflectit en
el capítol vergonya, on acudeixen Lluís i la seva família a menjar
ia la responsable del bar l'incomoda la presència del Lluís i els
situa en una altra sala apartada del bar, justificant-se amb que la
cadira de rodes és molt gran i destorba a la resta de les persones.
La
integració social és el fet de pertànyer a un grup on es troben
interrelacions. En el llibre podem observar com el Lluís no té
forces per interactuar amb ningú però mitjançant els senyals es
pot arribar a comunicar ia dir el que vol aconseguir. Un exemple
detallat en el llibre és quan el pare veu el que fan els altres nens
i es posa trist en saber que el seu fill no ho pot fer de la mateixa
manera.
Per
finalitzar amb la integració, ens trobem la integració
institucional. Aquest tipus d'integració tracta com des de les
institucions es promou la normalització mitjançant les lleis i
normes que aproven. Un exemple negatiu d'integració institucional el
podem trobar quan el pare i el nen es troben al carrer i un cotxe
obstaculitza el pas ia sobre es posa a la defensiva quan no té raó.
L'últim
principi que m'agradaria reflexionar i comentar és el
d'individualització. Pretén assegurar que com he comentat
anteriorment, cada individu rebi l'educació personalitzada a les
seves pròpies necessitats i nivell de desenvolupament. Al meu
entendre, considero que els pares del Lluís han volgut el millor per
al seu fill i han buscat tots els mitjans possibles per obtenir una
individualització a l'escola.
Seguidament,
detallaré que sentiments m'ha transmès aquest llibre en llegir i
els coneixements o idees que he après al llarg de la lectura. Com a
reflexió, des del meu punt de vista la família de Lluís s'ha
comportat de la millor manera, li ha ofert tot el que tenien i banda
han intentat normalitzar al màxim la seva vida. Sempre han viatjat
d'una banda a un altre sense impediments i gaudint de tots els
moments que realitzen junts. Una cosa fonamental a destacar és que
tracten tant el Lluís com a Carla de la mateixa manera, sense
exclusions ni distincions de cap tipus en posseir discapacitat.
En
llegir aquest llibre i veure la vida diària que porten les famílies
amb nens amb aquestes característiques, m'ha fet veure el món d'una
altra manera i veure les coses que desconeixia. És admirable la
naturalitat amb la que la família de Lluís porta la vida del nen,
ja que hi ha famílies que no mostren aquesta naturalitat.
Cal
comprendre que és un pal gran i que moltes famílies en assabentar
passen per diverses fases com és estat de xoc, negació,
culpabilitat fins que arriben a acceptar i viure com millor es pugui.
En el llibre es demostra la naturalitat en explicar com és el seu
dia a dia i la seva vida i això és fonamental, ja que no cal
ocultar-de les coses que succeeixen, sinó assimilar i intentar mirar
endavant.
Aquest
llibre fa reflexionar sobre les discapacitats amb què ens trobem
avui en dia i el que hem de fer per superar i ajudar les famílies
que tenen aquests problemes. En el meu punt de vista i en relació
amb la societat, han de millorar i avançar molt en el tema de les
discapacitats. Com hem explicat anteriorment els principis de la
normalització, actualment hi ha molts que estan en la societat, però
hi ha altres que els falta molt per avançar i millorar. Les
institucions són les primeres que haurien de plantejar les regles i
les lleis que vetllin per les discapacitats i necessitats dels
infants.
Sense
oblidar que l'escola té un paper de vital importància en el tema de
les discapacitats. Des de l'escola han d'oferir serveis educatius
adaptats a les necessitats de l'alumne ia les discapacitats que ens
podem trobar, han de tenir alternatives instructives personals i
individuals per a cada un. Per aconseguir amb l'anterior, és
important tenir en compte el grup d'alumnes heterogeni, on tant els
nens amb discapacitat i els familiars se sentin acollits i no
exclosos.
Per
finalitzar amb l'entrada, esmentar que un dels escriptors més
coneguts i famosos que es reflecteix en el llibre és Kenzaburo Oé.
El té un nen amb discapacitat mental. La diferència que hi ha entre
tots dos llibres és que Màrius Serra parla de la malaltia del seu
propi fill i explica el dia a dia de la seva vida i en canvi
Kenzaburo es basa que el naixement del seu fill ha eclipsat la seva
vida i les seves obres, però per al seva vida segueix i no se centra
només en la discapacitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario